Open Dag groot succes

FC Dordrecht mag zich in het nieuwe seizoen weliswaar niet meer meten met de vaderlandse voetbalelite, ook in de Jupiler League kan de club nog steeds bogen op veel support(ers). Ruim duizend seizoenkaarten zijn inmiddels verkocht en ook de open dag blijkt dat de club met de laagste begroting van het Nederlandse betaalde voetbal doorgewinterde fans en jeugdige aanhangers aanzuigt.

Anita Brand hoort absoluut bij de eerste categorie. De Dordtse, die haar afkomst met de onmiskenbare tongval duidelijk niet verloochent, is met haar dochter Jolanda een vertrouwd gezicht bij (het gros van) de trainingen en op wedstrijddagen. En op de open dag, al lijkt het natuurlijk evenwicht verstoord. “Jolanda moest werken, maar mijn andere dochter Diana is er dit keer bij,” meldt de diehard-supporter, die met vertrouwen het aanstaande seizoen tegemoet gaat. “Natuurlijk zijn er veel nieuwe jongens, maar er loopt ook weer kwaliteit bij. Zo’n jongen als Shayron Curiel is een geweldige speler. We moeten toch kunnen meedoen voor een plek in de nacompetitie.”

Bij de ploegpresentatie klatert het applaus onophoudelijk op iedere speler en lid van de technische staf neer. Trainer Jan Everse voorziet zijn entree bij de ploegvoorstelling van een staaltje ‘overacting’ van de bovenste plank door met wilde arm- en handgebaren het publiek op te zwepen. Nieuwe aanwinst Alvin Daniels, gekomen van FC Twente, lijkt meer beduusd en merkt zelfs de opgeheven hand van spreekstalmeester Piet Staat voor een welkoms-highfive niet op. Technisch directeur Marco Boogers neemt onopvallend een foto met zijn smartphone als zoon Quincy Boogers wordt gepresenteerd.
Voor jong en oud was er van alles te doen. © Erwin Spek.

Handtekeningenjagers

Terwijl na de presentatie de lange rij handtekeningenjagers bij de tafel met spelers aanzwelt, kijkt algemeen directeur Cees van der Poel – enkele uren eerder geland in Nederland na een vakantie in de Verenigde Staten – tevreden uit over het tafereel. “Onze open dag is klein van opzet, maar het spreekt toch veel mensen aan. En het is toch zomervakantie.” De zakenman in Van der Poel leeft meteen op als hij de hoogwerker van sponsor Riwal boven de tribune ziet rijzen. “Dat is een idee voor een competitiewedstrijd: een soort skybox in de lucht, voetbal kijken vanuit een hoogwerker met hapjes en drankjes. Daar ligt een mooie kans.”

De Belgische nieuwe aanwinst Kristiaan Haagen, wiens vader en zussen Veronika en Benedikte hun ogen uitkijken in het knusse stadionnetje (‘Volgend jaar alleen wat meer catering en misschien Belgische frieten’) blijkt goed in de markt te liggen bij de vrouwelijke fans en poseert gewillig voor diverse foto’s.

Grijns
Ook Madelon Schotman ziet haar kans schoon om met de verdediger op de foto te gaan. “Met wie ik net op foto ben gegaan? Uhm, dan moet ik even op de spelerskaarten kijken,” lacht ze verontschuldigend. Haagen kan zelf ook een grijns niet onderdrukken. “Ach, men moet nog aan mij wennen hier. Ik heb het hier na een paar weken enorm naar mijn zin. Vorig jaar bij Anderlecht maakte ik een open dag mee met 30.000 mensen, maar dit heeft ook wel wat hoor.”

Tekst: Arco Bomgaars voor AD/ De Dordtenaar
Foto’s: Erwin Spek

Categorie: Algemeen nieuws
Tags:

Gerelateerd nieuws

Laatste tweets

Onze top partners


FC Dordrecht

B: Krommedijk 210, 3312 LH Dordrecht
P: Postbus 979, 3300 AZ Dordrecht
T: +31 (0)78 613 00 00
E: info@fcdordrecht.nl

KvK nummer: 41130550
BTW nummer: NL0049 37 715 B01